103 assistents, 34 ponents, 7hores, 5 taules, 4 moderadors, una ponència central i un taller
22 d’octubre, Vilanova i la Geltrú .- El col·lectiu de la Federació Empresarial, Dones d’Empresa, celebra el seu 7è Congrés amb èxit d’assistència i gran qualitat de ponents, totes elles dones emprenedores que a partir de la seva trajectòria personal i professional han desenvolupat projectes destacats en els àmbits de la innovació, la tecnologia, la sostenibilitat i l’empoderament femení a les seves respectives organitzacions.
Durant la jornada s’han tractat diversos temes. Un dels punts més reiterats durant les ponències, ha estat la innovació que ha quedat clar que és el motor per afrontar el canvi. S’ha parlat de tendències, qualsevol empresa que visualitzi el futur ho ha de fer mitjançant la sostenibilitat treballada per mitjà de la digitalització. La realitat és que les empreses que han perdurat en el temps són aquelles que han innovat. Les empreses liderades per dones, inverteixen notablement en innovació.
Les empreses més tecnològiques han reivindicat que les professions no tenen gènere. Les professions demanden capacitats, aptituds i coneixements. Les dades que s’han donat sobre indicadors educatius on la mitja sempre afavoreix al gènere femení, disten molt del següent pas en la vida d’una persona que és la realitat professional. Només un 30% dels llocs directius estan ocupats per dones, dades que han millorat gràcies a la Llei d’Igualtat, als actes i als col·lectius com els existents que han visualitzat un paper professional a les organitzacions per la dona. Ha destacat, entre d’altres, la intervenció de Joana Amat que ha presentat el projecte COPERSONA, motor de la transformació per una societat justa, on posa de manifesta que està a les mans de cada persona el fet de pensar en una societat on se superin els rols de gènere i es gaudeixi dels mateixos drets, deures i oportunitats per desenvolupar-se lliurement.
Un altre punt important és el lideratge femení que posa en comú la motivació personal, la pèrdua de la por davant el reconeixement dels èxits personals i l’encert en lluitar per fer, d’allò que ens agrada, una professió. Les diferents intervencions insisteixen en què l’èxit s’ha d’anar a buscar i no acceptar cap paper que atorgui la societat. D’altra banda, les dones també han de ser les primeres a reclamar el seu lloc com a professionals.
Roser Xalabarder, vicepresidenta tercera de la Cambra de Barcelona i presidenta de l’Observatori Dones Empresa i Economia, ha exposat el paper que fan les institucions per la paritat de gènere en alts càrrecs. Reconeixia que la transformació a la Cambra ja s’està donant amb el Pla d’Igualtat que potencia la institució. D’altra banda, des de l’ODEE, s’està impulsant una plataforma dirigida a empreses i a headhunters, per tal de visualitzar les aptituds de les dones així com per aprofitar també el seu talent. També ha presentat el manual de documentació bàsica titulat: <<Impulsem la comunicació no sexista a l’empresa>>.
A la conferència central se li sumen cinc taules formades per una estructura de quatre ponents i un moderador, amb diferents títols orientatius dels temes tractats per les ponents, així ho són <<La Innovació, el motor per afrontar el canvi>>, <<Corresponsabilitat, empresa amb propòsit i normativa>>, <<El futur de l’empresa començar ara>>, la taula de NetMentora, que va presentar el seu decàleg i la taula final <<Diari d’èxits, taula experiencial>>, el programa del Congrés també afegia una ponència sobre com ajuden els colors a les emocions, amb la Sílvia Lladós. La moderació de les taules ha anat a càrrec de professionals de la comunicació, Jordi Lleó, Pere Sallent, Orlando Palacios i Toni Comas, que han dinamitzat el Congrés.
Mereix una menció especial al projecte europeu de ciutats intel·ligents, el CRAAX, de l’Escola politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú, que va estar present a l’escenari del Congrés mitjançant unes maquetes i amb un vídeo explicatiu, projectat entre taules.
El Congrés l’han inaugurat a les 9h30 del matí, la Vinyet Torner, membre del grup impulsor del col·lectiu Dones d’Empresa, la presidenta de la FEGP, Neus Lloveras, la regidora Regidora d’Hisenda, Empresa i Innovació, a l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, Conxi Martínez i la directora general de Cures, Organització del Temps i Equitat en els Treballs adscrita al Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya, Núria Vergés, totes elles han coincidit a reclamar la visibilitat de les dones, i com està lligada la tasca de dones directives a la innovació de les empreses.
De la cloenda se n’han encarregat la Marisa Altés, membre de Dones d’Empresa, la Mercè Mateo, Regidora d’Educació, Ocupació, Cultura, Gestió del Talent i les Persones, a l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, que ha donat les gràcies a les ponents per posar accent en l’educació de les noves generacions, i ha convidat a les assistents a fer arribar les seves experiències a les escoles, i la presidenta de l’Institut Català de les Dones, la Meritxell Benedí, que en la seva intervenció ha posat èmfasi en la importància d’esdeveniments com el Congrés i ha reiterat el seu recolzament al col·lectiu de Dones per la feina realitzada.
La jornada va finalitzar amb l’actitud engrescada de les assistents per seguir recorrent els seus camins i la satisfacció per ampliar la xarxa de contactes de persones emprenedores amb actitud positiva i creativa.
L’acte es va celebrar amb el recolzament institucional de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, la Diputació de Barcelona, i de l’Institut Català de les Dones.
Va comptar amb el patrocini principal de Sepes, atenció domiciliària, patrocini premium de Grup Giró, Tecco Automotive en la modalitat gold, i de Reale Seguros Sant Pere de Ribes, DS Smith i IMMO Serra com a col·laboradors destacats.
L’acte també va comptar amb productes de La Granja, Vilanova Cafès, vins de la família Torres, Vilarnau, Fonda Neus i Mercadona i productes de Patates Piqué, Vallformosa, Simón Coll. El dinar va ser servit per l’empres Cal Soler.