Vilanova i la Geltú, 11 de novembre .- Aquest matí la Federació Empresarial del Gran Penedès ha participat a la jornada d’innovació, VNG INNOVA de la Fira de Novembre, celebrada de manera telemàtica on un total de vuit empreses, totes elles vinculades a la Federació, ens han exposat els seus projectes d’innovació. Per iniciar el matí l’Eloi Montcada (Innovi), la Jana Vives (Vallforomosa) i en Josep Batet (Família Torres) s’han centrat a respondre la pregunta que sobrevolava la taula:
“Com dissenyar l’estratègia de la companyia per a la nova normalitat?
Eloi Montcada (Enginyer agrònom i postgraduat en gestió ambiental de l’empresa) d’Innovi ha explicat algunes de les innovacions que s’estan produint. Ens ha aportat una visió genèrica de com innovar en el sector vitivinícola. L’Eloi ha afirmat que”Innovació i vinicultura poden anar de la mà”. Segons ha explicat, Innovi, el clúster vitivinícola català és una associació formada per 82 membres amb un objectiu clar, el d’innovar per ser més competitius (si venc més, facturo més) de la mateixa manera que vendre millor és equivalent a ser més eficient a l’hora de produir. Tanmateix, alguns dels aspectes tractats han estat els següents: la concepció d’un problema com a una oportunitat, com conèixer al client actual o potencial, millorar l’eficiència i la gestió, nous productes o serveis, proposta de valor, col·labora internament i externament i assumeix riscos.
D’altra banda, també ha donat èmfasi en aquelles estratègies per a combatre el preu del raïm mitjançant el contacte entre venedors i cellers, i la utilització d’una “eina tecnològica que ens ajudi a crear interaccions entre venedors i compradors”
Així doncs, l’Eloi ho té clar: “la innovació és sinònim de risc” i així ho reflecteixen nous productes llançats recentment al mercat com els 0,0 destinats a aquelles persones que prefereixen no consumir alcohol. Una altra innovació important que ha comentat és la venda de vins online així com la digitalització dels tasts, “T’arriba el vi a casa i pots fer els tasts sense moure’t” explica l’Eloi. Per últim ens ha meravellat amb altres mètodes d’innovació com són els vins vegans (ja ho fan grans empreses) i el vi en llauna, un nou producte, ja que pot ser una alternativa més per a vendre el producte.
A continuació ha estat el torn de la Jana Vives, la directora de Màrqueting i Innovació de Vallformosa. La seva principal innovació ha comentat que és el model de negoci en si. Vallformosa no té vinyes pròpies i per tant treballa amb altres viticultors, amb els quals té contacte tot l’any, oferint-los suport tècnic, formacions i engrandint el seu valor. En l’àmbit productiu, algunes de les innovacions les hem pogut observar en el taponat de les ampolles de cava. Segons ha explicat la Jana, han substituït els taps corona per taps mono material 100% reciclable. Un objectiu clar, el d’innovar en gran manera en l’àmbit productiu. “El que volem és arribar a consumidors nous, així com buscar nous moments de consum i d’oci” ha assegurat la directora de màrqueting.
També ha destacat la participació en esdeveniments on el consum de vi i cava és baix, però on “una vegada allà ens hem adonat que els consumidors tenen molta acceptació envers els productes”. Un altre punt a destacar és la presència per sisena vegada a Tomorrowland, l’esdeveniment de música electrònica més important dut a terme a Bèlgica on una gran quantitat de gent consumeix cava al llarg de tot el festival amb “Solo Vida” un nou producte a partir del qual “intentem embotellar la màgia dirigida a la gent jove així com la gent amb esperit de gent jove” aclareix la Jana. Finalment la innovació a través del vi en llauna, un producte compatible amb el món del vi i la qualitat que té molts avantatges envers el vidre i que “ens permetrà crear nous moments de consum i familiaritzar-nos amb consumidors més joves” sosté la Jana.
Tot seguit ha estat el torn de la Família Torres amb una ponència a càrrec de Josep Batet. En primer lloc, Batet ens ha fet cinc cèntims sobre la història i context de l’empresa. Tot seguit ha estat l’hora de comentar la Innovació oberta a Torres: “Intentem combinar tradició i innovació” assegura en Josep. D’altra banda, també ha comentat com fer front a l’amenaça del canvi climàtic des de 2018 amb una resposta clara, la reducció en un 30% de la contaminació per ampolla. Una de les fórmules va ser la innovació oberta a través de col·laboració amb Startups. Ens ha parlat també d’Horeca Challenge. Es tracta d’un repte conjunt entre tres empreses referents en cadascun dels seus respectius àmbits (Damm i MediaPro), un repte enfocat a resoldre tres problemàtiques (gestionar l’afluència de clients, com garantir la seguretat i la salut dels consumidors i com optimitzar la rendibilitat dels negocis Horeca). Un repte complicat si tenim en compte que s’han hagut d’alinear els interessos de tres empreses, però que en aquest cas “va ser fàcil, ja que les tres companyies teníem un objectiu en comú” afirma Batet.
Per concloure la ponència, el Cas d’èxit: El Celleret, el restaurant de la família Torres que presumeix d’un nou sistema de reserves mitjançant una assistència telefònica (bookline) que optimitza la capacitat del restaurant.
Premis Innovació FEGP
Els ponents han deixat pas al Col·loqui Premis Innovació FEGP una segona taula protagonitzada per les empreses guardonades amb el premi FEGP d’innovació.
Rosa Jorba ha estat l’encarregada d’obrir la taula amb un discurs clar i sense esquerdes: La innovació és un factor fonamental. A l’hora d’entregar el premi tenim en compte un conjunt de factors com ara l’originalitat (quin tipus de millora hi ha hagut) l’abast del projecte (innovació de quin caire?) el nivell d’implementació (és un procés que ja està en desenvolupament?) la sostenibilitat (quin consum de recursos és necessari per a aquest projecte?) l’impacte social (nul, baix, alt?) així com el nivell de col·laboració i de participació. Darrerament és molt important també i tenim en compte la sostenibilitat del negoci. “La innovació d’avui és el futur de demà”.
El primer dels tres ponents ha estat Miguel Angel González (Director d’innovació i R+D del Grup AKO). L’empresa segons les dades que ha aportat el director, factura a un total de 70 països diversos així com el perfil de la plantilla és força tècnic, un 40% d’ells són enginyers. Miguel Àngel ha posat l’accent en un aspecte fonamental per a ell, la innovació permanent que assegura que és “necessària per a la progressió”. Tanmateix ha destacat dos factors claus, la internacionalització i la transformació d’una empresa a un model basat en dades (Softwarització). Alguns impactes d’aquesta innovació constant han estat la importació de talent o aspectes més tangibles. “La innovació parteix de les persones, s’ha de buscar l’equilibri entre talents”.
A continuació se li ha cedit el torn de paraula a José Luis de la Torre, Gerent de Redman. Segons explica, Redman té quatre línies de negoci i en les quatre es tracta la innovació, a partir del desenvolupament de software, de pàgines web i apps. Mitjançant la combinació de les quatre línies es pot innovar en gran manera. Redman és una associació que ara mateix no està immers en cap desenvolupament complex, però que sempre es troba en desenvolupament constant de solucions per als seus clients. “S’ha de tenir la innovació interioritzada, és com anar al gimnàs, no es pot començar el mes que ve, s’hi ha de dedicar temps de manera continuada” apunta Jose Luis. Un clar exemple que ens ha aportat és el de les companyies que en un moment donat han triomfat, però que posteriorment no han sabut innovar i adaptar-se a les necessitats del client com és el cas de Nokia que quan van aparèixer els smartphones no va saber adaptar-se a les exigències del producte i lamentablement va desaparèixer, és a dir, va ser incapaç d’innovar.
Com a últim ponent d’aquesta segona taula hem tingut el plaer de comptar amb la ponència de José María Guillén Pujol de GEDIA España S.L. GEDIA nascuda el 1998 és una empresa multinacional alemanya que es dedica a la fabricació i al subministrament de materials al sector de l’automòbil i que abasta un total de 5000 treballadors. Segons explica s’han realitzat grans inversions per intentar subministrar nous productes per a vehicles elèctrics a causa de la situació actual. En plena crisi del Covid19 s’ha fet una gran inversió i ara posseeixen una nova nau que els permet mantenir-se al capdavant del sector. “Som una de les 5 empreses aquí a Espanya amb aquesta tecnologia que es caracteritza en la reducció de les emissions”. “També hem invertit en les cèl·lules de tall làser. Treballem perquè els nostres treballadors rebin una formació com cal”. “Relaciono la innovació amb la millora” afirma José Maria.
Empreses de Nova Creació amb Models i Productes Innovadors
Per concloure amb la jornada d’Innovació ha estat el torn de les Empreses de nova creació amb models i productes innovadors. La primera ponència ha anat a càrrec de la Clara Soler i la Gemma Muray (emprenedores de Caram Caram). La Clara ha iniciat la ponència llançant una pregunta que molts es van fer en època de confinament: “Que tenim aquí al costat de casa?”. Elles ens han vingut a dir que es parla molt dels vins i els caves d’aquí al Penedès per no es parla tant de la gastronomia. Per tant, consideren que falta dinamitzar-la. “Durant el confinament vam pensar com fer-ho. Vam veure una oportunitat en què la gent es va començar a fixar més en allò que té al costat de casa” explica la Clara. Així doncs ens han presentat Tasta Comarca, una cistella de sis productes procedents de cada comarca i d’entrega a domicili que es pot obtenir simplement realitzant una comanda. Parlem de productes d’edició limitada que tenen molt de valor. Per tant elles pensen que des de casa es pot trencar amb la rutina per fer un àpat amb il·lusió coneixent el territori i apostant per als petits productors. Els productes sempre venen acompanyats del productor. “Es tracta de trencar la rutina i posar il·lusió a la nevera” assegura la Gemma. Tanmateix, també han ideat el Tasta comarca a cegues, una manera millor de connectar amb els productes i de motivar a la gent que està triomfant molt. Per concloure ens han deixat amb una reflexió realment motivadora: “Tu vals el que fas experimentar a l’altra gent”.
Finalment ha estat el torn de (Cool & Hot) a càrrec de la Cristina Jiménez, la Irene Casanovas i la Laura Fenech. Es tracta d’una empresa quilòmetre 0 nascuda a Olivella i creada per mares emprenedores. L’objectiu és clar, dissenyar i fabricar materials que millorin les condicions d’hidratació principalment dels esportistes, però també de totes aquelles persones que consumeixen aigua. “Vaig pensar de produir el producte individual sense estar incorporada a cap motxilla.” sosté la Laura. El que és cert és que costa molt potenciar els productes del territori. “Tot el material esportiu ve de l’estranger. Ens va costar molt que la fabricació fos km 0. La gent es pregunta “Ostres això és d’aquí?”. S’ha de potenciar el producte local, el que tenim al nostre entorn és increïble” explica. Per concloure amb aquesta darrera ponència la Cristina Jiménez ens ha realitzat una presentació del producte i ens ha explicat que ajuda a millorar el rendiment de l’esportista mitjançant la hidratació. Cal remarcar que es tracta d’un producte nascut a Olivella i que permet mantenir l’aigua freda durant 6 hores. És impermeable, adaptable, tèrmica, lleugera i reversible.