El titular de Territori i Sostenibilitat confia que es pugui constituir abans de final d’any i que entre altres accions estudiï la rebaixa del peatge de la C-32 o la millora de les tarifes del transport públic.
Vilanova i la Geltrú, 10 de juliol 2020.- El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha anunciat aquest divendres a Vilanova la creació d’una Taula de Mobilitat del Gran Penedès que serveixi per impulsar la competitivitat del territori i estudiar mesures com la rebaixa del peatge de la C-32 o la millora de les tarifes del transport públic. Calvet ha convidat la FEGP a integrar-se amb veu i vot en aquesta Taula de Mobilitat, on també hi estaran representants els ajuntaments i la societat civil, tal com ja s’ha fet en altres comarques com el Bages o les Terres de l’Ebre.
El conseller Calvet ha fet aquest anunci després de reunir-se al Pòsit de Pescadors de Vilanova amb una quarantena d’empresaris i la junta directiva de la FEGP encapçalada per la seva presidenta, Neus Lloveras. Aquesta trobada va ser demanada per la FEGP després que la junta directiva de la federació fes públic el seu posicionament el mes de gener passat reclamant una rebaixa dels peatges a través de bonificacions, millores en els accessos a l’autopista i l’impuls per a la millora del transport públic entre comarques i els seus polígons industrials. En l’acte també hi han estat presents el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, i el director general de Ports, Joan Pere Gómez, i hi ha col·laborat la Confraria de Pescadors de Vilanova, Cafès Novell i L’Espiga d’Or.
D’aquesta reunió també n’ha sortit un acord perquè la FEGP s’integri en el grup de treball que està participant en la redacció del Pla Territorial Parcial del Penedès. L’objectiu és que la patronal aporti les inquietuds i propostes del sector empresarial a l’hora de definir el futur de les tres comarques.
La presidenta de la FEGP ha agraït la invitació del conseller i ha destacat que la cooperació entre l’administració pública i la iniciativa privada és més necessària que mai per poder impulsar la competitivitat i la sostenibilitat.
Un nou model de peatge de vinyeta
La mobilitat i la pressió dels peatges sobre el territori han estat les principals preocupacions que han traslladat els empresaris al conseller. Damià Calvet ha insistit que les concessions privades de les autopistes estan subjectes a contractes que s’han de respectar i que un cop finalitzin caldrà buscar fórmules sostenibles per garantir la conservació i manteniment d’aquestes vies de circulació. En aquest sentit, el conseller ha reclamat la implantació d’un nou model de peatge a l’autopista AP7 consistent en una tarifa plana que es podria fer extensiu a la resta de vies d’alta capacitat. Aquest sistema de vinyeta permetria eliminar els peatges un cop venci el contracte d’explotació amb les concessionàries privades i que en el cas de l’AP7 finalitza l’any que ve.
Calvet ha insistit un cop més que la gratuïtat absoluta d’aquestes vies d’alta densitat és inviable perquè l’administració no té capacitat econòmica per assumir el cost de conservació i manteniment i ha defensat el model de tarifa plana com una fórmula d’aplicar un peatge tou sense barrera. Segons un estudi elaborat el 2018 Generalitat, el sistema de vinyeta tindria un cost anual d’entre 60 i 80 euros que es cobraria a tots els vehicles matriculats a Catalunya tret dels que acreditessin haver recorregut menys de 3.000 quilòmetres a l’any i no haver utilitzat vies d’alta capacitat, que se’ls retornaria l’import. Amb aquest únic pagament anual, els usuaris podrien circular lliurement per totes les autopistes catalanes on s’implanti el sistema de vinyeta.
Calvet també ha remarcat que el transport i les mercaderies són un sector estratègic per a les comarques del Gran Penedès i ha defensat davant dels empresaris de la FEGP projectes com Logis Penedès o el polígon Sant Marçal-Can Vies perquè, segons ha dit, poden ser claus per al desenvolupament d’aquest sector.
Visita al port de Vilanova i inauguració del Club Nàutic
El conseller de Territori i Sostenibilitat ha finalitzat la seva estada a Vilanova amb una visita a les instal·lacions del port, on la Generalitat ha fet una forta inversió econòmica per fer-lo més sostenible, i ha visitat les instal·lacions de l’empresa Grand Marina que ofereix serveis de reparació i manteniment per a grans embarcacions. Calvet ha finalitzat la seva visita amb la inauguració del nou edifici del Club Nàutic, que ha costat prop de 2 milions d’euros, i del nou restaurant situat a la part superior que ha posat en marxa el Grup Cal Blay.