Via El Nacional | 24-05-22
L’empresa va donar l’any passat més de 5.300 tones d’aliments i productes de primera necessitat a 157 entitats socials
Mercadona ha fet compres a Catalunya durant l’any 2021 per valor de 4.036 milions d’euros, a més de 1.900 proveïdors catalans. A més, la cadena de supermercats va donar l’any passat més de 5.300 tones d’aliments i productes de primera necessitat a 157 entitats socials i organitzacions benèfiques amb les quals sol col·laborar. L’empresa va acabar l’any amb una plantilla de 14.615 persones i amb 251 supermercats, 179 dels quals ja tenen implantat el model de botiga eficient, per a optimitzar compres i “reduir fins a un 40% el consum energètic” respecte a la botiga convencional: la cadena va invertir 80,2 milions d’euros a modernitzar la seva xarxa logística i implantar aquestes botigues eficients.
Ha comprat 58,5 milions de quilos de fruita a empreses de Lleida i Girona, com Catafruit, Nufri, Golden Export, Frifruit, Girona Fruits, Fructícola Empordà, Fruits Sant Miquel, Grup Cooperatiu Fruits de Ponent i Sat Segrià-Garrigues, entre altres; i Casa Tarradellas (Gurb, Barcelona), Embotits Monter, Noel i La Selva, entre altres, els van servir més de 122 milions de quilos d’embotit. Ha comprat 2,8 milions de quilos de peix fresc del litoral català a llotges catalanes; 3,2 milions de quilos de carn de vedella a la Cooperativa d’Ivars (Ivars d’Urgell, Lleida); més de 156.000 quilos de figues d’Eco Figs Fruits i de Vimofigs a Lleida, i 9,5 milions de pastissos i pastissos a Pastisfred a Montblanc (Tarragona). En higiene, Grup Ubesol-*Maverick (Ulldecona, Tarragona) ha comercialitzat més de 65 milions d’unitats de gels de bany i xampús; You Cosmetics a Gavà (Barcelona) i Wecolors a Vilassar de Dalt (Barcelona) van produir 32,8 milions d’unitats de productes de cosmètica; i Saplex (Canovelles, Barcelona) va servir més de 65 milions de rotllos de bosses d’escombraries.
Sobre transport sostenible, s’ha alleugerit el pes total dels vehicles i s’ha aconseguit “carregar una tona més per camió que la mitjana del sector”; s’ha potenciat l’ús de vehicles de més capacitat per a fer menys viatges; s’ha aplicat la logística inversa per a evitar viatges en buit; i el 99% de la flota s’ajusta a les normes de motor Euro VI C, Euro VI D i Euro VI E. En 2021 va continuar col·laborant en la iniciativa d’Aecoc ‘Llegeixin & Green’, que aspira a aconseguir els objectius de la Cimera del Clima de París, i va acreditar una reducció del 27% en les emissions de CO₂ de la seva logística, amb el que obtingut la seva primera estrella Llegeixin & Green. En 133 supermercats de Catalunya hi ha descàrrega nocturna silenciosa, que usa camions de més tonatge en hores barri i redueix la contaminació acústica i atmosfèrica. Es van instal·lar 11.500 plaques solars en botigues, blocs logístics i ruscos destinats a la venda en línia, que suposen estalviar 1.446 tones de CO₂ a l’any.
Pel que fa a la sostenibilitat, durant el 2021 la companyia va reduir la seva petjada de carboni a Catalunya en més de 8.000 tones d’emissions de CO₂ respecte a l’any anterior: va reduir emissions directes de supermercats i de la xarxa logística, i indirectes (derivades de la compra i consum d’energia elèctrica de la seva xarxa de botigues, xarxa logística i oficines). Com a part d’aquestes mesures sostenibles, va invertir 80,2 milions d’euros a Catalunya durant 2021 a optimitzar la logística dels magatzems d’Abrera i Sant Sadurní d’Anoia; en la plataforma de servei en línia (a la Zona Franca de Barcelona); a reformar 17 supermercats i a obrir 3 amb model eficient (2 d’ells són obertures per tancaments).