Un any més. Som a punt de tancar l’any 2018, per la qual cosa ens toca la tasca de revisar els (des) encerts de les expectatives que teníem per a aquest període.
A més de l’exercici de retrospecció, l’època nadalenca també és propícia per l’activitat econòmica, doncs es concentren una bona part de les compres que realitzem com a conseqüència de l’augment del consum, principalment pels regals de Nadal.
El resultat més directe de la percepció de que la situació econòmica continua la seva tendència optimista serà l’increment en un 3,3% del pressupost que destinarem per aquestes festes, segons un estudi de la consultora Deloitte, la qual cosa ens col·locaria al capdavant en intenció de despesa dels països europeus.
Sembla ser que la vivència de la crisi i les noves estratègies comercials estan canviant els nostres hàbits de compra. Tot i que la primera quinzena de desembre continua tenint la taxa més alta de concentració de compra, en els darrers anys ha anat guanyant terreny l’avançament de les compres al mes de novembre.
La recerca d’ofertes i accions com el Black Friday segueixen guanyant terreny en la planificació nadalenca. Aquest any, gairebé un 31% de les compres s’hauran realitzat durant el novembre i gastarem gairebé un terç del pressupost total.
Pel que fa a les preferències de compra, mantenim una experiència omnicanal, on el canal en línia segueix guanyant pes, essent la primera opció quan ens decantem per la compra d’articles d’entreteniment i tecnologia. No obstant això, l’atenció personalitzada per part de professionals fa que preferim les botigues físiques per buscar inspiració. Sempre, això sí, cercant la màxima comoditat. Per això la conveniència de trobar-ho tot en un mateix lloc segueix atraient els compradors als grans magatzems. Mentrestant, els pure players línia (empreses que comercialitzen exclusivament online) es converteixen en la primera opció de cerca durant el procés de compra.
Queda clar que la forma de comercialització, les estratègies de venda i el comportament dels consumidors canvien i evolucionen ràpidament i continuadament, també pel que fa a les compres tradicionals del Nadal. Cal innovar constantment en els nostres projectes empresarials, amb intel·ligència i estratègia i ja hem començat a veure botigues físiques que incorporen terminals de venda online perquè el client pugui realitzar la compra ell mateix i endur-se immediatament el producte.
Sigui com sigui i compreu on compreu els vostres regals nadalencs, gaudiu d’aquestes dates amb calma i agafeu forces pel nou any, que sembla que es presenta amb algunes incerteses i, a més a més, és electoral, però aquest és un altre tema.
Molta sort i encert!