L’Arnau Font vol oferir als seus fills el seu millor Nadal i que el patge Raimon els hi consenteixi totes
les joguines que han demanat amb il·lusió.
Per això, organitza una cita amb un amic d’un veí que ofereix joguines a meitat de preu a una nau
industrial a les afores de la ciutat. L’Arnau carrega amb unes quantes i sota l’arbre de Nadal els seus
fills tenen els ulls ben oberts i emocionats de veure tants regals. Però la nina que plora i el cotxe
teledirigit no funcionen. Quan l’Arnau torna per reclamar, la nau industrial està tancada amb un gran
cadenat i han tret el rètol de l’entrada. El propietari de la nau del costat li informa que fa dies que la
van desmuntar i que no trobarà a ningú.
El passat mes de novembre, el Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme junt amb l’Oficina Española
de Patentes y Marcas van presentar una campanya de sensibilització, per evitar la compra de
falsificacions.
Una falsificació és “una còpia no autoritzada d’un producte original. Tracten d’imitar les
característiques, materials o aspecte d’un producte protegit legalment per aprofitar-se del nom de
la reputació de l’original”. Generalment els consumidors es veuen atrets per aquests tipus de
productes perquè són més barats i no els importa que la qualitat sigui inferior envers del producte
autèntic.
Però en realitat el consum de productes falsificats suposa una pèrdua del dret a reclamar per al
consumidor, es promou el sorgiment d’una economia submergida, una forta amenaça per al
desenvolupament i innovació de les empreses i perjudica al comerç local destruint llocs de treball.
Arrel del COVID-19, han augmentat les compres on-line en detriment de la venda al detall, afavorint
el comerç de productes falsificats. Aquests no són únicament roba i perfums, sinó que cada cop més
són productes que poden afectar greument a la salut, com fàrmacs, que suposadament tracten
malalties greus, així com kits de proves i altes productes relacionats amb la pandèmia.
Moltes vegades es consumeixen productes falsificats per ignorància, però hi ha molts altres
consumidors que són plenament conscients i només ho fan per estalviar-se uns diners. Però
compensa entrar en aquest joc? Realment NO.
María Lobato
Legal Brand Services
Advocada especialitzada en Propietat Industria