- Establir aliances per aconseguir rendibilitat i així impulsar nous projectes és un dels principals reptes de l’Economia social, segons bona part dels ponents que van participar a les terceres Jornades d’Economia de l’Alt Penedès i el Garraf, celebrades aquest dimecres i dijous al Castell de Penyafort de Santa Margarida i els Monjos.
- Amb representants de primera línia del sector i nombrosos exemples del territori, les jornades han analitzat els punts forts i dèbils d’iniciatives que prioritzen el benestar de les persones sense perdre de vista la viabilitat econòmica.
Divendres, 17 de novembre de 2023 – L’economia social suposa al voltant d’un 10% del PIB a Espanya, segons el consultor d’estratègia i aliances en economia social Xavier López, que va defensar la necessitat de realitzar “aliances molt potents”, tenint en compte l’alt índex de fragmentació del sector. En el mateix sentit va expressar-se el director general d’Economia social de la Generalitat, Juli Silvestre, que va destacar els referents en economia social que hi ha al Penedès i la necessitat d’establir acords, tant entre les entitats com amb l’administració per tal d’enfortir el sector i promoure una major distribució de la riquesa. Segons Silvestre, les cooperatives agràries produeixen el 40% de l’alimentació a Catalunya, i en aliments com l’arròs assoleixen fins al 70% de la producció. El representant de la Generalitat també va deixar clar que la llei del sector que s’està impulsant a Catalunya planteja que l’economia social i solidària “no té a veure amb el NIF”, i que obre “un ventall d’opcions molt interessant perquè dóna peu a poder incorporar moltes empreses que poden ser una SL”, tenint en compte que les seves pràctiques i els seus valors coincideixen plenament amb la filosofia d’un major repartiment dels beneficis.
“Quin sentit tenen les entitats sense ànim de lucre que no són capaces de generar recursos per invertir, per crear noves oportunitats?”, va preguntar-se el president de Dincat i director general de Fundalis, José Carlos Eiriz, que també va parlar de la responsabilitat social que té tota la ciutadania en la seva àrea d’influència personal. Canviar de paradigma i descartar la idea que els recursos són limitats, reclamant que el que cal és aprofitar-los, van ser algunes de les idees compartides per Eiriz, que va defensar el convenciment i la constància com a eines imprescindibles a l’hora de tirar endavant nous projectes.
Les jornades van comptar amb la presència de la presidenta de la cooperativa Abacus, Maravillas Rojo, que aposta per “la cultura i l’educació com a motor de transformació”. Amb 582 socis de treball i més de nous 300 nous llocs de treball creats els dos darrers anys, Rojo, que preveu tancar el 2023 amb un increment del 36% de facturació, va definir Abacus com “la llibreria més gran de Catalunya”, i va assegurar que entre els seus objectius està el fet de “ser potent econòmicament, rentable i eficient” a més de tenir “un compromís total amb el model cooperatiu”.
Organitzacions de l’economia social al Penedès i al Garraf com Entrem, Formació i Treball, Mas Albornà i Tegar, així com La fura, ArqueoVitis, Bildi i Actua van poder compartir els seus projectes, la seva implicació social i la participació en el seu entorn a través d’iniciatives que demostren que el sector és una part essencial de l’economia, amb la mirada posada en les persones sense apartar-la de la viabilitat econòmica i dels guanys sempre que estiguin repartits d’una manera equitativa. Les jornades també van comptar amb la participació d’Albert Piñol, director gerent del Grup Àuria, que té com a principal objectiu la inserció laboral des de l’any 1972. D’altra banda, els ajuntaments de Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú i Santa Margarida i els Monjos van poder posar de manifest les polítiques de suport a l’economia social del territori.
Les terceres Jornades d’Economia de l’Alt Penedès i el Garraf estan organitzades per les Cambres de Comerç de l’Alt Penedès i el Garraf, la Federació Empresarial del Gran Penedès i l’Agència de Desenvolupament NODE Garraf, amb el suport de la Diputació de Barcelona.
Les companyies XTA i Redman han patrocinat aquesta tercera edició, que també ha comptat amb la col·laboració de Novell, La Granja i Mallart, així com l’alè del Penedès Econòmic i l’ateneu cooperatiu Coopsetània.
Míriam de Lamo / IAT