Sitges, 21 de setembre de 2023.- La sisena edició del Festival Jardins Terramar de Sitges, que organitza Terra Music & Events, celebrada del 28 de juliol al 9 d’agost, va obtenir un impacte econòmic de 8.143.403€, generat pel propi esdeveniment en el conjunt de la seva activitat econòmica. D’aquesta xifra, un percentatge del 37% del total, 3.010.697€, corresponen a l’impacte directe que repercuteix en l’economia local i comarcal. L’esdeveniment musical obté un retorn de 5,1€ per euro invertit i genera 86,4 llocs de treball equivalents a temps complet, més de la meitat dels quals són en l’àmbit local. La despesa mitjana efectuada a Sitges pels 24.420 espectadors que van assistir com a públic és de 87,3€ sense tenir en compte el cost de l’entrada. La repercussió econòmica principal es produeix en restauració, tot i que se’n beneficien altres sectors econòmics, com hotels, comerç local, oci o transport. La dada dels 8,14 M€ d’impacte econòmic representa un creixement de 1,31 M€, un 19,34% més respecte als 6,82 M€ de l’edició 2022, que va comptar amb dos dies de programació de concerts més (14), dos més respecte l’edició 2023 que han estat 12 dies, tal com estableix la nova adjudicació vigent per al període 2023-2026.
Pel que fa a dades sociodemogràfiques del públic, l’informe realitzat per la consultora en opinió pública The Watsons, especialitzada en estudis d’impacte econòmic de grans esdeveniments culturals a nivell nacional, assenyala que en relació a la procedència del públic assistent majoritàriament és de la província de Barcelona (82%), destacant principalment la capital Barcelona, Sitges, Vilanova i la Geltrú, Sant Pere de Ribes i Vilafranca del Penedès, com a localitats amb major aportació en nombre de persones. També es constata que van visitar el festival públic procedent de 230 localitats de Catalunya, 21 províncies de la resta de l’estat espanyol i de 16 països diferents. La despesa més elevada la realitzen les persones d’altres països (499€) i els de la resta d’Espanya (300€). Pel que fa al públic de Catalunya, el visitant de la província de Lleida és qui fa una major despesa (163€ de mitjana). El públic pròpiament de Sitges fa una despesa mitjana de 47€ en serveis relacionats amb el festival.
El “públic novell”, aquell que descobreix per primera vegada l’esdeveniment, representa un 65% del total, confirmant que hi ha un públic fidelitzat d’un 35%, que ja ha assistit en edicions anteriors. L’estudi també aporta dades sobre la seva capacitat de generar una elevada atracció cap a nou públic en la franja de 26 a 34 anys. Gairebé 6 de cada 10 participants en la sisena edició del Festival Jardins Terramar de Sitges són dones i el 40% homes. Pel que fa a l’edat, hi ha un clar predomini de la franja compresa entre els 45 i els 54 anys, amb un 36%. El públic de 55 anys endavant representa un 29% i els qui tenen entre 35 i 44 anys, un 20%. El 14% restant correspon al públic més jove, els qui tenen entre 18 i 34 anys.
El retorn d’impacte de marca és de 5 M€ segons l’anàlisi de l’empresa Onclusive
A banda de dades que s’extreuen de l’estudi d’impacte econòmic, el festival ha doblat la xifra en retorn d’impacte de la marca Sitges i Terramar als mitjans de comunicació, situant-se en 5,01 milions d’euros (2,29 M€ al 2022), segons l’anàlisi de dades d’audiències realitzat per l’empresa especialitzada Onclusive (Kantar Media). Aquesta dada indica que durant tot el període de campanya de comunicació, la presència als mitjans va generar un volum de notícies i informacions que tenen una valoració a preu de mercat de més de 5 milions d’euros.