Via Penedès Econòmic | 22-04-2022
La nova cadena de subministrament d’Ametller Origen pretén reduir un 20% el malbaratament alimentari i recuperar fins a dues tones de plàstic anuals. Són dues de les principals conclusions a què arriba l’estudi “Cas Ametller Origen: cap a una cadena de subministrament centralitzada, circular i semiautomàtica”, dut a terme per l’Observatori de Sostenibilitat de la UPF Barcelona School of Management (UPF-BSM) amb l’objectiu de dimensionar el potencial de millora de la sostenibilitat de la nova cadena de subministrament d’Ametller Origen.
L’informe, presentat dimecres a la tarda en un acte a la UPF-BSM amb la participació del rector de la Universitat Pompeu Fabra, Oriol Amat, i del director general de Comerç de la Generalitat de Catalunya, Jordi Torrades, acredita que el projecte de l’Agroparc Penedès s’ha concebut amb criteris de sostenibilitat ambiental, econòmica i social. “Ametller és una empresa que genera ocupació i impacte social. És, segurament, una de les més importants per al PIB català”, va considerar el rector de la UPF. Al seu torn, el director general de Comerç va asseverar que “la sostenibilitat és un tema indefugible de qualsevol empresa i, per tant, la transformació verda ha de ser transversal en el conjunt de transformacions que cal fer”.
Ametller Origen ha experimentat un creixement exponencial des de l’any 2001, convertint-se en un dels actors de referència del sector de la distribució agroalimentària, amb 120 centres que facturen més de 387 milions d’euros anuals. Una xifra que l’empresa preveu duplicar en la pròxima dècada i que l’ha empès a replantejar de manera global la seva cadena de subministrament. “Partint de càlculs propis i de la recerca de bones pràctiques, l’estudi corrobora que la nova cadena de subministrament maximitza la seva sostenibilitat”, indicava Erola Palau Pinyana, coautora de l’estudi –juntament amb el professor Andrei Boar– i coordinadora de l’Observatori de Sostenibilitat de la UPF-BSM. Va exposar també que la cadena de valor d’Ametller Origen “té un balanç energètic positiu i el potencial per esdevenir un referent d’economia verda per a altres empreses innovadores del sector”.
Creixement sostenible
Amb la voluntat d’assegurar un creixement sostenible, la companyia agroalimentària ha dissenyat un procés per abastir les seves botigues basat en tres criteris: la centralització –passant de tres a un únic centre logístic–, la semiautomatització –per optimitzar la seva capacitat, eliminar les manipulacions de productes i incrementar la productivitat–, i la circularitat –amb l’objectiu de retornar i classificar els envasos per tal de disminuir-ne al màxim l’impacte mediambiental.
Aquests tres elements compten amb altres accions complementàries com la substitució dels camions de gasoil per altres vehicles propulsats amb energies menys contaminants i que, d’acord amb l’estudi dut a terme per la UPF-BSM, podrà garantir una davallada de les emissions de CO2 d’entre el 50% i el 100%, com també entre un 50% i un 96% de les emissions nocives per a la salut.
Una de les aportacions més significatives de l’estudi és la constatació que la nova cadena de subministrament “serà capaç de servir les mateixes botigues recorrent 3.493 quilòmetres menys cada dia, cosa que equival a un estalvi de 579 kg / CO2 al dia”, assegurava Palau.
“Totes les accions previstes per Ametller Origen es troben en el punt òptim de sostenibilitat”, afirmava la coautora de l’estudi. L’informe destaca algunes de les diverses actuacions com, per exemple, la robotització i automatització d’alguns processos, que persegueix reduir les baixes laborals en un 98% o reduir els temps d’operació en un 80%. Els coautors també van subratllar el reciclatge de residus de cartó, plàstic i poliestirè, que oferirà la possibilitat de recuperar un 45% de la inversió financera, de 180 milions d’euros en total.
Nous llocs de treball amb l’Agroparc
Des d’Ametller Origen estimen que la nova cadena de subministrament generarà un impacte econòmic de 433 milions d’euros en activitat productiva i crearà més de 3.100 llocs de treball, dels quals 1.000 seran directes, segons ha assegurat Josep Ametller, cofundador de la companyia agroalimentària, en conversa amb la periodista i directora de l’Observatori de Lideratge en l’Empresa de la UPF-BSM, Sílvia Cóppulo.
“L’Agroparc, com a tal, no existeix enlloc al món, però pot inspirar altres iniciatives que es puguin dur a terme”, va manifestar el cofundador d’Ametller, que va concloure que amb el projecte de l’Agroparc Penedès es pretén “fer aliments prop de zones metropolitanes sent capaços de dur-ho a terme sense generar emissions, a través de la circularitat i garantint competitivitat pel que fa als costos”.